Home   Wie zijn wij?

Wie zijn wij?

Initiatiefnemers van het project Kermiskinderen zijn freelance educatoren Liesbeth Eshuis en Heleen Naterop. Twee jaar geleden legden zij contact met Nicole Vermolen voorzitter van de Nationale Bond van Kermisbedrijfhouders (BOVAK) en stelden voor een lesproject over kermis te ontwikkelen. Liesbeth en Heleen zochten samenwerking met drie kermissen (Soesterberg, Groningen en Laren) en met Stichting de Rijdende School en werkten een plan uit. Nadat in 2012 subsidie werd toegekend door het Fonds voor Cultuurparticipatie werd een team van kermisexperts samengesteld en zijn de lessen verder ontwikkeld.

Het team van kermisexperts bestaat uit: Karel Loeff (kermismeester in Laren), Nicole Vermolen (voorzitter BOVAK), Kokkie Kroon (kermisexploitant en bestuurslid Stichting Rijdende School), Dicky Boekholt (oud-kermismeester Groningen) Gillis Ali (Gemeente Groningen), Peter Kop (kermisorganisator Soesterberg), Jan Roest (directeur Stichting Rijdende School) en Ineke Strouken (directeur VIE).

heleenHeleen Naterop heeft sinds 2006 haar eigen bedrijf: Heleen Naterop  kunst- en erfgoededucatie. Zij studeerde Kunst- en Cultuurbeleid aan de Hogeschool Holland en specialiseerde zich in kunsteducatie. Heleen geeft advies aan scholen en instellingen en ontwikkelt projecten voor het basis en voortgezet onderwijs met als doel de leerlingen met plezier en actief de schoonheid van kunst en erfgoed te laten ontdekken. Zij werkt graag en vaak samen met partners in het vakgebied van kunst en erfgoed.
Website: www.naterop.nl
liesbethSinds september 2003 werkt Liesbeth als zelfstandige onder de naam Kunstkastelen. Zij studeerde Kunstgeschiedenis en volgde de lerarenopleiding aan de Universiteit van Utrecht. Haar werkzaamheden bestaan uit het coördineren, ontwikkelen en uitvoeren van educatieve projecten op het gebied van kunst- en erfgoededucatie.  Kunstkastelen wil kinderen en jongeren in aanraking brengen met erfgoed, beeldende kunst, literatuur en filosofie op een prikkelende, vernieuwende manier. Zelf ontdekken staat hierbij centraal.
Kermiskinderen werd mede mogelijk gemaakt met financiële steun van het Fonds voor Cultuurparticipatie, de BOVAK en Stichting Rijdende School.